Anders Björler – gitarr
Alf Svensson – gitarr
Jonas Björler – bas
Adrian Erlandsson – trummor

Inspelad och mixad i Studio Sunlight, Stockholm, februari 1991.
Producerad av Tomas Skogberg och At the Gates.

At the Gates - Gardens of GriefInnan Tomas Lindberg hittade sin skrikande sångstil lät han mer som en traditionell deathmetalvrålare, något som framträder tydligt på det här albumet. Musiken är komplicerad och omväxlande, alltid baserad på en melodiös känsla, men oändligt mer genomarbetat och varierande än på den simplare och kanske övermelodiska svansången ”Slaughter of the Soul” ett par år senare.

”Gardens of Grief” består bara av fyra låtar, men de håller häpnadsväckande kvalitet. Musiken är underbart teknisk och ständigt i förändring genom många tempon, stämningslägen och metoder. Adrian Erlandssons påhittiga trummande i samspel med de alternerande gitarrerna lyfter låtarna till oanade höjder. De båda gitarristerna Alf Svensson och Anders Björler nöjer sig inte med att spela likadant genom passagerna – så fort det blir möjligt att avvika, hittar var och en av dem en egen väg, vilket ger ett större djup i melodierna och gör att det bli svårare för lyssnaren att slappna av. Det är sällan lätt att förutse vilken sväng musiken ska ta härnäst. Bandet glider på en ”jazzig” trotsighet som vägrar att finna sig i det enkla och konventionella. Och detta gör bandet utan att låtarna blir krystade eller tekniska för det tekniskas skull.

Jag är tacksam över att jag hittade den här skivan tio år efter att den spelades in; jag vet inte om det är ett medvetet taktiskt drag av Black Sun att göra skivan tillgänglig samtidigt som Peaceville släpper sina nyutgåvor av At the Gates-album (den här utgåvan är daterad till 1995). Hur som helst är detta en skiva man inte vill missa om man uppskattar At the Gates, för det här är möjligtvis det bästa de har gjort.

Ursprungligen publicerad 2002