6. Emptiness/Menschenfeind/Untamed Devastation
7. …To the Final Strike
8. Battlefield Orphans
9. The Soft And Last Sleep
10. Severance
11. Langsam verhalte des Lebens Schmerz

Abigor - OrkblutJag gillar det här! ”Orkblut” handlar om primitiv, snabb och melodiös black metal med atmosfärisk touch. Abigor är ett sånt där band som ofta inte riktigt lyckas övertyga, men som man ändå hyser en viss respekt för. Bakom den fantasy-präglade titeln döljer sig ett par rätt schysta kompositioner, och musiken är både välproducerad (möjligen saknas ett visst ”tryck” i ljudbilden) och välspelad. Men dessvärre trampas det en hel del vatten på den här skivan – vissa stunder händer det helt enkelt inte så mycket. Man tycks lägga alltför stor möda på att klistra ihop olika fraser med hjälp av diverse mellanpassager. Det blir många partier utan trummor, och det finns ges gott om utrymme för instrumentala interludier (vilket i sanningens namn stundtals kan bli riktigt lyckat – som vissa partier i ”Medieval Echoes”).

Det är för övrigt trevligt med black metaltexter på tyska. Det är ett språk att spräcka trumhinnor med!

Man kan skönja likheter med Summoning på sina håll, även om Abigor är betydligt mindre harmoniska, och mer renodlat black metal-aktiga. Materialet är genomarbetat, men man har lagt för lite krut på att upprätthålla en röd tråd. Textmässigt finns den, javisst, men musiken saknar ändå fokus och riktning. Med bättre strukturell riktning skulle kompositionerna lyfta rejält – för potentialen finns onekligen här, gömd under en stor, slafsig riffsallad. Black metal-musik ska befinna sig på spjutspetsen och riktas mot veklingars hjärtan! Tyvärr saknar spjutspetsen riktning den här gången.

Ursprungligen publicerad 2001