7. Shadowlord
8. Midwintertears / Obliteration (Outro)

7 från ”Ash Nazgh” /
1, 2, 4, 8 från ”lux devicta est” /
3, 6 från ”Promo-tape 2/94” /
5 från ”Moonrise”.

Det jag tidigare har hört av Abigor har inte gett mig någon större lust att lyssna igen. Den här samlingskivan, däremot, är mer i min smak! Den innehåller låtar från fyra gamla demo- och promoinspelningar. Ljudet är brusande, iskallt, primitivt och gör stämningen så där ondskefull som bara uppnås med analoga metoder. Men det är förstås kompositionen som räknas. Alltför många undergroundfantaster är uppochnervända esteter som klagar på ”trendiga” bands fina produktion – och automatiskt tycker att allt är fantastiskt som låter som vore det inspelat i Satans garage.

Det här låter som om det vore inspelat i Satans garage – och kompositionen är bra! Experimentellt blir det i t.ex. ”Animae Tortae” där dov, lågmäld gitarr, vansinnig ”sång”, märkliga ljud och entoniga keyboards samsas i ondskefull och otrevlig dissonans. Trummorna är coola och påhittiga (lyssna på låten ”My Soft Vision in Blood”) med relativ tydlighet i den kaotiska mixen. Tempot är varierat och musiken är ofta ganska melodisk (harmonisk).

Långt avstånd är detta från Protectors och Silenius andra projekt Summoning – raka motsatsen den pampiga fantasystämning som återfinns på de skivorna. Men likheter står att finna i vissa låtars benägenhet att utnyttja det brusande, konstiga demoljudets atmosfäriska egenskaper på ett lysande sätt. Om man jämför med Abigors senare alster, är materialet på ”Origo Regium” i flera fall bättre sammanhållet eller åtminstone intressantare (i sitt experimenterande) och mer avskalat. Av det jag har hört av Abigor tidigare är detta det absolut bästa!

Ursprungligen publicerad 2001